Zdecydowałeś się na zakup mieszkania? Doskonale! Zanim jednak mieszkaniezostanie Twoją własnością, trzeba dopełnić kilku dodatkowych wymagań, októrych dokładniej wspomniano poniżej.W niniejszym artykule poruszona zostanie kwestia zakupu lokalu stanowiącegoodrębną nieruchomość. Oprócz niego mamy także do dyspozycji"spółdzielczaki", czyli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ale onich będzie przygotowany osobny artykuł.Czym jest taki lokal (lokal stanowiący odrębną nieruchomość)? Najprościejtłumacząc - jest to mieszkanie nabywane z udziałem w działce, na którejbudynek jest posadowiony oraz z udziałem w samym budynku. Innymi słowy,oprócz mieszkania kupimy także "przy okazji" udział w ziemi i udział wcałym budynku.Mieszkanie takie powinno posiadać również księgę wieczystą. Księgawieczysta stanowi aktualną informację m.in. w zakresie tego, kto jest jegowłaścicielem, jaki jest skład mieszkania oraz czy na mieszkaniu jestobciążenie hipoteczne.Celem zakupu mieszkania na własność, zgodnie z prawem, należy dokonaćtransakcji przed notariuszem. Potwierdzeniem zakupu nieruchomości będziesporządzony przez notariusza akt notarialny.*Obowiązki kupującego...*Kupujący musi dostarczyć niewątpliwie mniej dokumentów, niż sprzedający.Potrzebne będą dane kupującego (lub kupujących) z dowodu osobistego, takiejak:* imię i nazwisko,* imiona rodziców,* PESEL,* numer dowodu osobistego oraz data jego ważności.Dodatkowo, należy podać adres zamieszkania, a jeśli mamy inny adreskorespondencyjny, to należy go także podać! Na wskazany przez kupującegoadres Sąd prześle informację potwierdzającą nabycie lokalu.Kupujący będzie musiał zapłacić za akt notarialny nabycia mieszkania(chyba, że inaczej ustalono to ze sprzedającym). Przy umowie notariuszpobierze od kupującego podatek od czynności cywilnoprawnych, czyli 2%wartości mieszkania. Gdyby jednak nabywany lokal pochodził z rynkudeweloperskiego, to wówczas nie trzeba płacić takiego podatku.Zostały dwie najważniejsze kwestie: zapłata dla sprzedającego oraz wydanielokalu.*Zapłata dla sprzedającego...*Jeżeli chodzi o zapłatę, to należy ustalić ze sprzedającym, czy płacimy muprzed aktem notarialnym, w trakcie, czy też po. W zależności od tego jakitermin i sposób płatności ceny kupujący i sprzedający ustalą, tak należy otym poinformować notariusza, który wszystko uwzględni w treści aktu. Jeślikupujący będzie chciał zapłacić przelewem bankowym podczas czynności, towówczas powinien pamiętać o podniesieniu limitu gotówkowego na swoimkoncie.*W zakresie wydania lokalu...*Jeśli chodzi o wydanie kupującemu kluczy do mieszkania, to może mieć onomiejsce w określonym terminie po akcie. Tym samym też kupujący może byćzmuszony poczekać do jakiejś daty, jeśli zostanie to ustalone zesprzedającym. Niezależnie od tego w jakim terminie ma dojść do wydaniamieszkania, należy o tym powiedzieć notariuszowi, który zapisze to w treściaktu.Należy pamiętać o tym, że to właśnie kupującemu przysługuje prawo do wyborunotariusza - ważne, aby ustalić to ze sprzedającym na samym początku.*O jakich dokumentach kupujący i sprzedający powinni pamiętać?*Co się tyczy kupującego, to zostało to opisane powyżej. Inaczej sprawawygląda odnośnie sprzedającego lokal.Osoba, która sprzedaje lokal jest zobligowana do przedstawienia:* swoje dane osobowe (takie same jak w przypadku kupującego);* numer księgi wieczystej nieruchomości;* podstawę nabycia lokalu (zazwyczaj taką podstawą będzie akt notarialny);* zaświadczenie od zarządcy nieruchomości lub wspólnoty mieszkaniowej (wzależności od tego, kto sprawuje nadzór nad nieruchomością);* zaświadczenie o podatku od nieruchomości (wydawane przez Urząd Miasta);* zaświadczenie o braku osób zameldowanych (wydawane przez Urząd Miasta);* (jeśli płatność będzie miała miejsce przelewem) numer konta bankowegosprzedającego;Każdy z wyżej przedstawionych dokumentów ma określone znaczenie.Zaświadczenie od zarządcy informuje kupującego o tym, czy sprzedający madługi czynszowe na mieszkaniu, czy też nie.Zaświadczenie o podatku od nieruchomości informuje, czy podatek odnieruchomości był terminowo płacony w kasie urzędu miasta.Wreszcie, zaświadczenie o braku osób zameldowanych informuje o tym, czy wprzedmiotowym lokalu nikt nie jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy.Każdy dokument, w przypadku takiej czynności jak nabycie lokalu, ma istotneznaczenie i nie powinno się z żadnego z nich rezygnować.