-
-
-

Dwa pokoje to już za mało. Takie mieszkania wybierają teraz Polacy

Trzypokojowe mieszkania cieszą się największą popularnością. W ubiegłym roku odpowiadały one za prawie 41 procent sprzedanych lokali. Kawalerki są za to specjalnością dużych miast, tam sprzedają się aż dwa na trzy tego typu lokale - wynika z szacunków Open Finance.

Przeciętne mieszkanie sprzedane w ubiegłym roku kosztowało 249 tysięcy złotych złotych. Przeciętny lokal, który znalazł nabywcę miał niecałe 54 metrów kwadratowych i najczęściej składał się z trzech pokoi - wynika z szacunków Open Finance opartych o najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego podsumowujące obrót nieruchomościami w 2016

Trzy pokoje na topie

 

 

"Wszystko dlatego, że urząd trzyma się w swoich statystykach nieprzystającego do dzisiejszych realiów pojęcia >>izby<<. Jest nią nie tylko samodzielny pokój, ale też przynajmniej 4-metrowa widna kuchnia. W efekcie kawalerka może widnieć w statystykach zarówno jako mieszkanie jedno- jak i dwuizbowe" - zauważa Bartosz Turek, analityk Open Finance. 

Niedoskonałości tej można się pozbyć. Biorąc pod uwagę dane na temat dziś dostępnych do sprzedaży mieszkań, można oszacować na przykład, że w gronie lokali trzyizbowych 83 procent to faktycznie mieszkania trzypokojowe, a pozostałe 17 procent to dwa pokoje z oddzielną kuchnią. Jak czytamy, "odsetek ten jest znacznie wyższy na rynku wtórnym niż pierwotnym - głównie dlatego, że Polacy wymagają dziś od deweloperów kompaktowych mieszkań, co utrudnia projektowanie oddzielnych widnych kuchni".

Nakładając tę wiedzę na dane urzędu, analityk Open Finance oszacował, że w gronie lokali sprzedanych w ubiegłym roku, tylko 6 procent stanowiły kawalerki. Najpopularniejsze były mieszkania trzypokojowe. Odpowiadały one za prawie 41 procent zawartych transakcji, podczas gdy niecałe 35 procent stanowiły nieruchomości o dwóch pokojach. Jeśli ktoś kupił większe lokum (przynajmniej 4-pok.), to należał do grona 18 procent Polaków, którzy w ubiegłym roku kupili największe mieszkania.

Kawalerki sprzedają się w dużych miastach

Tak wygląda sytuacja w skali całego kraju, ale w większych miastach popularniejsze są skromniejsze lokale.

"W miastach, w których żyje przynajmniej 200 tysięcy osób, sprzedane zostały w 2016 roku aż dwie na trzy kawalerki. To oznacza, że większość tego typu lokali znalazła nabywców w zaledwie 16 miastach. Na ich terenie sprzedano też ponad połowę wszystkich mieszkań dwupokojowych. W efekcie tam wciąż prym wiodą mieszkania dwupokojowe, choć ich przewaga nad trzypokojowymi lokalami jest marginalna" - czytamy w raporcie.

Udział tych nieruchomości w ogólnej liczbie sprzedanych mieszkań wyniosła odpowiednio 38,4 proc. i 38,1 proc. Kawalerki stanowiły co 12 sprzedane w dużym mieście mieszkanie, a lokale o największej liczbie pokoi odpowiadały za 15,5 proc. zawartych transakcji lokalami mieszkalnymi.

Ponadto, z danych GUS wynika, że przeciętne sprzedane nowe lokum jest większe niż używane. W przypadku kawalerek różnica jest niewielka - niecałe 3,5 metra kwadratowego, ale im więcej izb ma mieszkanie, tym większa jest różnica między lokalem nowym i używanym. Jest to wynik obowiązujących regulacji budowlanych, które stawiają przed deweloperami wyższe wymagania niż te obowiązujące kilkanaście - kilkadziesiąt lat temu. Właśnie dlatego nowe trzyizbowe lokum ma 57,5 metra kwadratowego, podczas gdy na rynku wtórnym jest to niecałe 50 metrów.

Bartosz Turek zwraca uwagę, że trudno się przy tym dziwić, że nowe mieszkania są też droższe niż używane. Dane GUS sugerują, że przeciętne mieszkanie deweloperskie sprzedane zostało przed rokiem za ponad 309 tysięcy złotych. Na rynku wtórnym średnia była o prawie 99 tysięcy niższa (średnio prawie 211 tysięcy złotych). "Taką dysproporcję zawdzięczamy nie tylko wspomnianym różnicom w powierzchniach, ale też temu, że deweloperzy koncentrują swoją działalność w dużych miastach, gdzie siłą rzeczy nieruchomości są droższe. Z drugiej strony pamiętajmy, że mówimy tu o cenie nieruchomości bez kosztów wykończenia" - dodaje analityk Open Finance.

Autor: mb/gry / Źródło: tvn24bis.pl